vidla - tato její činnost zdá se přimo vr;lžednou každému čistě uměleckému pojeti, každému pravému básnickému vznětu. Nepřátelský dualism, zející mezi tvořením i vnímáním básnického dila a mezi kritickým soudem o něm, zůstávA potud nepřeklenutelným, pokud očekáváme od zabývání se poesií a literaturou vůbec toliko potěšení a rozkoš; není dojista náhodou, že krajní požitkáři umělečtí v XIX. století popřeli rozhodně nutnost, ba možnost kritiky vůbec .. Jakmile však připustíme, že výtvory slovesné nemají nás pouze baviti a blažiti, nýbrž poskytovati nAm hlubší pohled do dílny lidského ducha, objasňovati. nám ústrojenství společnosti, vzdělávati naše porozumění dějinám a životu; jakmile si uvědomíme, že kniha, báseň, drama nejsou libovolnými plody šťastné ná· hody, nýbrž výsledkem procesů a vztahů řízených zákony; jakmile přiznáme možnost, neb i prospěšnost studia literárního - přestává býti kritika nepřítelkyní poesie a vstupuje do jejích služeb, aby upravovala cestu správnějšímu, jasnějšímu a bohatšímu chápání slovesnosti. • Pojmeme-li kritiku v tomto smyslu, pochopíme rázem, že kritisovati t. j. pronášeti zdůvodněné soudy o způsobě, hodnotě a vnitřní souvislosti děl literArních, není libovolným projevem chvilkového dojmu, osobního zaujetí neb nahodilého rozmaru, nýbrž vážným úkonem činnosti naukové. U nArodů s pokročilou kulturou slovesnou ozývA se vždy znovu zásadní spor o to, zda kritika jest vědou či uměním. K této složité otázce sotva kdy bude nalezena odpověď . jednoznačná a obecně platná. Nelze zajisté popříti, že vnímání, pronikání a prožití díla básnického předpokládá určitý stupeň umělecké vlohy, 7