nými studiemi· vzácné kritické vnímavosti, bylo by snadno sestaviti celé klasobrani nájezdů na kritiky: jsou mu svévolnými a marnými příživníky básníků bez vlastní tvůrči sily, a na jejich úzkoprsé výtky, jichž ani netřeba bráti vážně, dlužno výhradně odpovídati novými, básnickými činy. Tato obe.cná nechut čtenářů i básníků ke kritice má hlubši kořeny. Čtenář hledá v básnickém výtvoru především silný, jednoduchý dojem, nerušenou rozkoš smyslů a ducha, radostný a bezprostřední požitek. A tu přicházi kritik" aby soudem, rozborem, srovnávacím a analytickým postupem tuto rozkoš zeslabil, tento požitek zrušil, tento dojem, který právě7 svou jednotností a plností tak mocně ovládá duši, rozložil na složky, na součinitele, na nepatrné duševni prvky. Básnictví, jako každé pravé uměni, tkvi posledními kořeny v oblasti pudové a obrací pozornost čtenářovu právě k této říši -'-Pracuje a působí intuitivně. Kritika postupuje cestou přímo opačnou. Zdůrazňuje při básnickém tvořeni právě pochody uvědomělé a rozumové proti sféře pouhého instinktu; hledá v slovesném dlle ony vztahy, jež možno dušeslovně, krasovědně, historicky a společensky zjistiti a ověřiti; odhaluje, kterak inspirace se podřizuje takřka odborným, ba řemeslným pravidlům literárni techniky - a tim vším podkopává víru v básnický zázrak a v slovesného kouzelníka; jak by poeta nežehral na ty, kdož se studenou bezohlednosti odsvěcují tajemství jeho dilny? A posléze důvoď nejzávažnější, protože nejhlubší. Šťastným darem básníkovým jest, že předvádí nám život v jeho individuálni plnosti a kypivé barvitosti, avšak kritika z těchto životných konkretnich jevIl odvozuje suché, abstraktní zákony, povšechná a obecná -pra 6