v plesavých rytmech daleké budoucnosti neJzávratnější pozdravy vstříc. Snad by byl Neruda překlenul tyto rozpory básnicky, snad by byl, jako kdysi ve třetím díle »Knih veršů«, vlastenecké výbušné improvisace provodil básnickým komentářem poesie meditační, snad by byl povýšil to, co vytrysklo jako výkřik OSO~!!Ln!:,.!nosti, na hoře obecnější, širší, lidštější. »Zpěvy páteční« zůstaly však torsem, torsem nejkrásnější v naší poesii . . . »Zpěvy páteční«, ode dvou nejdůvěrnějších vyznání »Anděl strážce« a »Láska« až po oboje magnificat vlasteneckého patosu, jimiž jsou hymny »Moje barva červená a bílác a »Jen dál!«, vítezně překonávají všecku patriotickou poesii předchozích padesáti let: v ní i při všem kollárovském ztotožnění vlasti s milenkou, zůstaly domov, národ, češství deklamačním tématem, čímsi vzdáleným, svátečním neosobním, u N erudy jest to vše prolnuto, prohřáto, prozářeno nejosobnějším osudem, nejhoroucnejší něhou, nejdůvěrnějším životem, jsou v těch básních strofy, které nemají daleko k erotickému varu a k vášnivé křeči. Druzi Nerudovi vypravují, jak neúprosně přísný byl N eruda v národní své pýše, jak každou urážku svého češství trestal ranou do tváře, úderem svojí krásné, aristokraticky pěštené bílé ruky, tak stojí Neruda za každým veršem »Zpevů pátečních«. Jsou rytířské povahy, kterých osud nikdy nedovede odzbrojit, a jež jako bojovník třicetileté války i smrt přijímají v plném krunýři. Neruda byl z nich. Byly doby, kdy odrážel rány rytířstvím ironického vtipu, 99