UMĚNí jest velkým darem divlnace a zkratky: co dovedl Neruda intuitivně vytušiti a úsečně semknouti v několik kratičkých »zimních mo •tivu«, to prožíval těžce a mučivě plných osm roků. V těch posledních letech choroby a samotářství, ne" ztrácí se Neruda jen světu, ale i sám sobě, zjevuje se jen jednou do týdne s rolničkami draze vykoupeného humoru, aby pak zavřel se do své chladné, opuštěné jizby; což by dovedl snésti, aby svět uviděl »že humo" rist do koutku jde a pláče«? Je po rovnováze, vypra" cované tolikerou metodou praktického mudrce, je po všem bezpečí vybojovaném na živote, nejen fysicky otvírají se vždy staré rány. V této pašijové době vzni .• kaií básně, které jsou shrnuty do fragmentární sbírky »2pěvu pátečních«; ty rodí se naprosto jinak než kte~ ráko/iv z předchozích Nerudových knih básnických. Kupily •. /i se v bohatých a štědrých dobách Nerudova tvoření jednotlivá čísla rychle a organicky ve větší celky, doplňujíce, rozvíjejíce a ucelujíce se vzájemně, vyrážely jednotlivé kusy »Zpěvů pátečních« v dlouhých mezerách jako horká zřídla prýštící z hlubokých vrstev téhož bolestného cítění a ztrácející se zase v so •. pečné pudě. To, co zustalo, jest deset výbušných vý •. křiků obdobného citového patosu, leč není to orga •. nicky rostlý útvar umělecký z rodu »Ballad a romancí« neb »Prostých motivu«. Již uprostřed mezi malebnou epikou a vtipnou gno •mikou »Ballady české« a »Romance o Karlu IV.c vlnily se temné kruhy patetické »Romance o Cerném jezeřec;lokální inspirací, meditativní notou, sti/ově,ná. 96