~iv~i le~tě jednou poMdku mládí, zase se vzdává starobě, resignaci, přípravě k odchodu. Tato komposice provedena jest s bohatstvím takřka symfonickým. Prvních šest jarních motivů zní jako předehra: skepse jest příliš silná, kůra kolem srdce příliš tuhá, aby básník hned se dal svésti, hned uvěřil: »Nevrle hledím oknem ven   nechte mně led můj, nechte sníh € vždyť nechápu více, nač ten rej, k čemu ta vřava, spěch a smích!e T oť první nejisté jarní dny, směs jásotu a chladu, větrů a květů, písní a chmury. Nato setkává básník z celého pásma psychologických motivů druhou skupinu jar ..• ních písní, obrážejících první stadia jeho omládnutí: dětské vzpomínky, národní poesie, občerstvený obraz matky se proplétají;mladá travina na louce, zlaté pršky slunce, májový větřík dávají přírodní dekoraci. Na sa~ mém konci motivů jarních, vzdává se však již Neruda regeneraci - rozkošně buršikosní písní všech svobod. ných srdcí »Hej uvidíš, přírodo, uvidíše počínajíc až k předposledním dvěma letním motivům obměňuje, rozvíjí a vždy nově pointuje Neruda dvanáctkráte v sytých obrazech ze zrající přírody zalité širokým sluncem svoji druhou pubertu. Zde uprostřed písňové erotiky plné smyslného kouzla a rozkošnické záliby najdou se některé vzácné kusy samoúčelné deskripce krajinářské (»Slunce je jak velký žernove, »Náš kra; se ženil dnes« a mezi podzimními motivy»NášBoubín 92