po roce 1879 namíchal Nerudovi Osud, tento nevypočítatelný alchymista, menšího elixiru, který vrací na čas mládí. ~ Dvojí pobyt ua Sumavě, odkud si N eruda přinesl také »Romanci o Cerném jezeře«, občerstvuje jeho fysické sílYI krátké a prudké erotické dobrodružství, dnes za" halené mlhou diskretnosti, obrozuje jeho smysly; objetí a svatba, tot dva obrazy, jimiž Neruda vždycky znovu zachycuje své cítění i svůj názor krajinný. Ale teprve choroba, která sleduje hned po dočasném omlazení, otevírá písním, jež jako včely shromáždily se v úle bás", níkově, česlo: Neruda sám o tom píše v dopise z jara 1883: »Před 25 lety, když mne přátelé vyčítali, že ne •mám lyrického citu, odpověděl jsem:»Počkejte, však já také budu psát ~yrjku, až zestárnu.« Ani jsem sám nevěděl, jak divnou pravdu pronáším, třeba jsem mel slova ta v duchu dobře motivována. A ejhle, stáří ještě nepřišlo, přišla ale choroba, a cit dostal vrch. Ajakmile je člověku jen trochu zas Hp, vzkvétá opět bujnost a cit se choulí do koutku. Jsme to lidé! ... q; Celému tomuto intimnímu procesu dovedl Neruda se zcela ojedinělým uměním a s obdivuhodnou hospodárností dáti ráz lyrického cyklu. Jestliže již v »Knihách veršů« honosil se darem promítati duševní stavy pří •rodními obrazy, proměnil nyní tuto schopnost v celou básnickou metodu: roční život přírody od prvního tušení jara až k zimním bouřím poskytuje mu v časovém sledu souvislou řadu prostých a hlubokých symbolů pro příběhy srdce, které z churavě mdloby resignovaného stáří probouzí se k úplnému obrození a pak, pro (Jl