ale i Padni a Mazzini před Alpami a H~vlíček nebo Josef František Smetana na sever od Alp. Ale jako Neruda sám, vyrůstá i jeho Ježíš z bojovníka v humoristu a mudrce: bambino v :.Balladě tříkrálové« zvedá se z jeslí a s pokynem božského prstíku uvažuje s re •signovaným humorem o hořkém fragmentu dějinné filosofie/ konečně v :.Balladě o svatbě v Kanaan4' jest kazatel z Nazaretu laskavým filosofem, jenž přišel na zemi, aby posvětil radost, lidství, dary života. V kte •rémsi feuilletoně postoupil N eruda ještě o krok dále, nazvav Ježíše na kříži největším humoristou za slova »Odpust jim, nebot nevědí, co činí!« Nerudova kon •cepce Ježíše neřadí se k oněm interpretacím rem •brandtovským aneb uhdeovským, které rozumějí jen Synu člověka sociálně poníženému, bolestnému a po. haněnému, všelidsky soucítícímu/ patří daleko spíše do okruhu, kde vedle Renanova lahodného rabbiho rozhazuje svoje květiny Wildův Ježíš-romantik: Ne •rudovi v »Balladách a romancích« proměňuje se Kristus posléze v násobitele jasu a záře na zemi, osvětlené p,?dzimními paprsky svrchovaného humoru. Nejvroucnějším výrazemNerudovy subjektivityv:eBal. ladách a romancích« jest však stále se vracející apo. tesa dětí, tento symbol básníkova hledání ráje pro •stotya naívity;kro1J1ě Manesových, obdobně symbo •lických akvarelů :.Zivot na panském sídle«, není v če. ském umění tak toužebného chvalozpěvu na dítě. Jako osamělý Manes namaloval i opuštěný Neruda v litur. gickém ovzduší »Ballady horské«, ve zsinalém přítmí »Ballady dětské«, v rozkošných miniaturách»Romance 88