I »Ballady a romancec právě jako »Povídky malostranské« jsou pouze pro povrchní čtenáře neosobní a čistě objektivní epikou, tomu však, kdo je prožil, povědí o Nerudově lidské osobnosti více než mnohá zpověď lyrická. Poeta mateřské lásky, jenž zatím zvykl si promítati všecky bytostné vztahy liturgickými a legendárními symboly pašijového týdne, hlásí se hned v ponurých rytmech první skladby baladické. Zastřeně podává sebeobviňující lyrik lásky zrazené před naplněním a zavražděné zbabělým chladem v »Balladě staré-staré« tragicky uzrálou a do příšerných důsledků domyšlenou metastasi erotického svého románu.Rozkošně humorné capriccioso »Romance o Karlu lV.« jest epickou zkratkou pro N erudův vývoj od kosmo •politické pochybovačnosti až k horoucí víře v národ; z úmyslně primitivistické »Ballady o dušiKarlaBorov" skéhoc a plesavě překotné »Romance o roku 1848c zpívají mocné impulsy Nerudova junáctví, kdežto lIRomance italskác je přímo oslavou veřejného fiberali" srnu, jemuž zasvětil Neruda mužný svůj věk. S osobní důvěrností, s vroucím lyrismem pojal Neruda postavu Ježíšovu, které v »Balladách a romancíchc připadla role protagonisty; není nesnadno vypozorovati, jak Ježíš jest tu podřízen vývoji velmi složitému. Kristus z »Ballady horské« jest zázračné božstvo, horoucně uctívané a sladce milované, v »Romanci štědrovečerní« stává se z něho rozkošné lidské bam •bino, jak je malovali quattrocentisté. Na okamžik kmitne se i silueta občana Krista pod červeným praporem republikánským, jak v něj věřil nejen Ugo Bassi, 87