mudřec, jenž dává zevnějšímu malebnému světu sbo. he-m v lahodných úsměvech a svěžích barvách »Bal .• lad a romancí«, jenž před rozchodem dovede naslou. chati ještě jednou svůdnému hlasu přírody a smyslů a dáti se jím zvábiti ke křehkým lyrickým tancům :&Pro. stých motivů«! Zde, a nikoliv v intelektuálním positi. vismu »Písní kosmických c dovršen jest N erudův veliký rozvoj od záporu ke kladné rovnováze: skepse a ne. gace jsou překonány moudrostí přezkoušenou srdcem, vybojovanou na osudu, zpečetěnou utrpením. . »Ballady a romance« patří k »Prostým motivůmc co nejtěsněji, a to nejen chronologicky. Jsou dvojím vý. razem uzrání lidského i uměleckého, moudrostí životní i jistoty básnické: tak jako sladký a mírný mudřec od. stranil z nich vše, co by rušilo povýšený názor svě. tový, tak vymýtil i uvědomělý a bezpečný umělec jakékoliv nebásnické, časové, novinářské živly, po. tlačil veškeru refleksi a uskutečnil dvojí, přísně pojatý ideál umělecký: objektivní epiku uzavřených čísd bala. dických a nejsubjektivnější lyriku deníkového rázu v přísně provedeném řadění cyklickém. Oba básnické svazečky tvoří organické celky promyšleně kompono. vané a úplně protikladné Jakékoliv metodě improvi. sační, básník stojí naprosto nad svým dílem jako stanul nad životem v hodinách, kdy pociťoval blízkost loučení. AJ 84