objevil se v jeho refleksivní lyrice. Třebaže hlučné rétoriky hugovského rodu, která zatím prostřednictvím Jaroslava Vrchlického zdomácněla i v Čechách, Neruda příliš nemiloval, jak vysvítá i z kriti. ckých statí, jimiž pomáhal upevňovati mladou slávu Vrchlického, přece dal se načas strhnouti její prudkou vlnou. Pět šest čísel »Písní kosmickýchc,a to právě těch, kde jeho myšlenka hrdá a zmužilá zabírá nejširší okruhyakde se slučuje s tragickým cítěním vlastním v jednotu opravdu vznešenou, zbásněno jest malebnou a skvělou rétorikou, v podstatě vydluženou a odvozenou. A tak v kosmických hymnech vesmerné eschatologie, »Mesíc mrtevc, »Přijdou dnové, léta, veky, věkův vekyc, »Až planety sklesnou k slunci zpět« i ve dvou závratných číslech opojení nekonečnem at krásy, at utrpení, »Poeto Světe!« a »Promluvme sobě spoluc, Neruda neproniká do hloubky, nýbrž zabírá v mocných rozmaších do šíře, nedomýšlí ideje, nýbrž obměňuje ji, mění ji v řečnické téma, hromadí paralely a protiklady, kupí výkřiky, řečnické otázky a apostrofy, za •plétá uměleji rýmy a skládá těžší útvary strofické; nejednou dochází mu dech, a jeho prosté a jadrné umění nevystačuje na výraz tak nákladně honosný. Jistě přiblížil se Neruda právě tuto ke grandiósní inspiraci vesměrné, jistě nalezl prá-vě v těchto číslech skvělý výraz pro mnohou bolestně a krvavě osobní zkušenost, jistě vtiskl tal{é zde svou osobnost nejednomu verši rázovitě zakrojenému a mnohému obrazu směle na. črtnutému ... avšak tragická puklina, která později n~ 78