Vystačil.li Neruda v »Písních kosmickýchc jedinou metodou básnickou, nevystačil přece jediným stilem, sotva která Nerudova kniha spojuje a kříží tolik ruz. !1ých a vzájemně cizích slohu poetických. Zdá se, že Neruda, když byl se odmlčel na tak dlouhá leta, cítil se nucena eksperimentovati a zkusmo hledati svuj vý. raz, nikoliv nepodoben rekonvalescentu, jenž, přestáv těžkou a vleklou chorobu, znovu se tápavě a nejistě zkouší v chůzi. Není bezzajím~vosti sledovat, jak Neruda postupně v ,.Písních kosmickýchc vystřídává trojí lyrický stil právě jako v60. a 70. letech vystřídala jej česká poesie: stil lehkého popěvku prostonárodního rázu, stil veřejné chansony vtipně pointovanéastil bá. snické rétoriky, založené na mnohoslovných paralelig. mech a na skvělých antitesích. Celá třetina knihy, chronologicky, tuším, nejstarší, zbásněna jest naivním lyrickým uměním, co nejúže zpřízněným sHálkovými »Večerními písněmi«, které ostatně Neruda cenil velmi nízko: lyrické anekdoty o hrách a rozmarech lásky vypravují se duvěrným a hravým tónem a vyostřují se ga· lantnímžertíkemlnejen celá temperatura erotiky šfastné a srdečné, ale i obrazy a obraty, epiteta a zdrobně. niny připomínají úmyslně lidovou píseň. Leckdy při. mísí Neruda k těmto písňovým živlum ještě groteskní prvky femlletonistické: šprýmovný nápad dává veršované causerii rámec, časové i satirické vtipy střídají se v sršivém ohňostroji, sousedský tón nenuceného hovoru nahrazuje básnický slohl básník Neruda zase ne· bezpečně ocitá se v oblasti veršovaného žurnalismu. Slohu výmluvných a přístupných chaosoo užil Ne. 76