Klečím a hledím v nebe líc, myšlenka letí světům vstříc vysoko, - převysoko a slza vhrkla v oko.« Bylo by však zcela nesprávno, hledati tady jádro Ne .• rudových »Písní kosmickýchc; naopak básník sám do •cela zřetelně formuloval metodu své knihy: »Snad jiní jinak uvidí - já myslím nebe širé si jak naši zemi - a při hvězdách si myslím na lidi.« Neruda analogisuje tedy vytrvale, ale jeho obdoby často jsou vyumělko= vané, vtipem a rozmarem vynucené, bez názoru a bez přesvědčivosti, obdoby spíše feuilletonistovy než bá .• sníkovy. V několika kosmických písních preformováno jest však již lyrické umění »Prostých motivů«; to tam, kde Neruda ani nedělá z kosmických jevů a zákonů malé humoristické obrázky genrové ani neužívá jich za dekorativní výplň k veršované didaktice, nýbrž kde jimi symbolisuje svoje intimní děje, svá lyrická dra •mata, tragiku svojí nedožité lásky a stesk synovského svého srdce. Kolik nerudovské krve koluje v prosti •čkém dvojverší, zavírajícím krásnou XXX. píseň: »Do písně se to tak krátce dá - a žije se to tak dlouze!c Jaká syntesa života soustředěna jest v poslední strofě milostné elegie »Zelená hvězdo v zenitu, svit vesele, vesele!«: »Radost i žal my přdijem, my přežijem cokoli! č Nač ale náhlá slza ta Ŕ vždyt mne to už nebolí?c 15