až ono proslulé vyznání lásky vědě, jež o třicet let dříve učinil pětad vacetiletý Arnošt Renan, donedávna předtím seminarista u sv. Sulpice. Avšak vědecká pravda, zvláště ne ní", li projevem ducha výlučně intelektuálního a v podstatě abstraktního, nikdy nemůže nahraditi pravdy osobnostní, zpečetěné celým osudem. »Písním kos mi •. ckým«, jejichž koncepce se datuje mezi nesoustavnými návštěvami posluchárny a chvilkovými zastávkami v observatoři, chybí vnitřní nutnost ideová. Celá kniha básněna jest jedinou metodou: metodou anthropomorfjsmu. Anthropomorfismus ten není zalo •. žen pouze na Nerudově potřebě a schopnosti zření i podání živě názorného, nýbrž i na zvláštním jeho daru vše zdůvěrniti, zlidštiti, humánně protepliti. Nej •. zazší světy odrážejí v podání Nerudově intimní lidské vztahy! život a živoření pozemštanů jsou úplnou ob •. dobou kosmických dějů. Docela ojedinělé jsou příklady, že N erudainspiruje se závratným kontrastem člověcké nicoty a vesměrné nekonečnosti, není však náhodou, že v těchto básních nejmocněji šumí peruti poesie: pro básníka meditativní vlohy a filosofického posvěcení byl by právě tuto nejhlubší zdroj kosmické inspirace. Jednou našel Neruda opravdu defjnitivní výraz pro tento odvěčný vztah člověka ke zhvězdněnému oceánu nad hlavou, v osmiverší známém již obecně: »Mysfi se nejvýš - a nad tebou hvězd jako vřesných zvonců ř a kdybys byl jako slunce stár, nedomyslíš se konců!