" I f KONECNY C L, jeho~ dosaženíNerudazaplati1 . nejkrásnějšími mužnýmilety, jest naprostá jistota života, úplná rovnováha ve vesmíru, kdežto jeho lidské i básnické mládí bylo ovládáno buď hroutící se závratí nebo horečným hledáním pevného bodu ve vzduchoprázdné prostoře nihilismu a marnosti. Když byl Neruda zvítězil v trojím eksperimentu úsilí o rovno., váhu, jímž byly mise novinářská, poutníkovo blou., dění a genristův náběh k objektivnímu realismu, za., toužil vyzpívati i básnicky mocné vědomí bezpečí, radostný pocit vyrovnané a ovládnuté síly. Nejprve »Písněmi kosmickými«. »Písně kosmické« zajímají spíše svým způsobem řešení tohoto ústředního problému životního než svými hodnotami uměleckými. Svou jistotu v životě, svou rovnováhu ve vesmíru nepojímá tu Nerudajako prožitou a protrpěnou zkušenost, nýbrž spíše jako nauko2 vou empirii, která prostě se odvozuje a snímá_sprokázaných faktů a dokázaných poznatků vědních. N eruda, příležitostný žák a nahodilý učeň moderní astronomie a pluralistické kosmologie, dal se rád a ochotně poučiti o trvalé, ba nezničitelné eksistenci své ve vesmíru, ří. zeném neměnnými a svrchóvaně moudrými zákony a uvěřil povolně tomuto uspokojujícímu výkladu, jenž neshodoval se sice s osobními zkušenostmi srdce, ale opíral se zato o spektrální analysu a o Laplaceovu autoritu. Pětačtyřicetiletý Neruda zakotvil tu načas v radostném positivismu, prosyceném skoro naivní vě. rou v sílu a neobmezenost vědeckého poznání a věde. ckého řešení světa, positivism ten připomíná chvílemi 73