maloval ve svých feuillE~tonech, snad se tam ozve některé z těchto jmen - zpodoboval věci s nemenší oduševnělostí než lidi a naopak dovedl, vládna chvílemi uměním patriarchálního klidu, dáti lidem pouhou perspektivu předmětů a dekorací. Bohudík jest v »Povídkách malostranských« o mnoho více než metoda, jest v nich hlavně kouzlo osobní a zá6 hadné, těžko definovatelné. Zdá se skoro absurdností, že postavičky tohoto světa tak staromódního, jež jsou podány slohem genrovým a kresbou groteskně reali6 stickou, jsou myšleny docela typicky, ba přímo symbo •licky: ale pročtěte si co nejpozorněji »Svatováclav •skou mši«, »Hastrmaha« nebo příběh »Jak si nakouřil pan Vorel penovku« - v čem jest jejich poslední kouzlo než v této docela tichoučké tragice, diskretne zaha •lené? Neruda však nikdy nebyl objektivním psycho= logem velkého slohu - jen proto a pro nic jiného ne. mohl a při své autokritice arcit nechtěl napsati velkého románu-a tak hoře obecně lidské, jímž jako měkkým temnosvitem opředl své postavy, má intimní, osobní zdroj, v podstatě týž, jaký vyvřel pak silně v »Prostých motivech«. Jiste toto hlubší posvěcení spí mezi řádky epické evokace zašlého světa; avšak kdo může říci, že knihu zná, dokud se nezačetl právě mezi řádky? Ale ani positivista neodejde od »Povídek malostranských« ne. obdarován: povídka »ll tří lilíÍ« dá mu požitek vypravování hutného a úměrného;» Pan Ryšánek a pan Schlegel c: nebo» Doktor Kazisvět« radost jadrné karakterístiky; skizza »Jak to přišlo, že Rakousko nebylo rozbořenoc: štěstí perlivého humoru a bezstarostné moudrosti. ~ 72