neobeplul tohoto úskalí zcela bezpečně ..• a tak vedle »Svatováclavské mše« této čarovné básně v novelí. stické próze, vzal do knihy i snůšku vzpomínkových dokumentů, jakou jest» Týden v tichém domě« nebo »Večerní šplechty«, O stil zápasil již v »Arabeskách« epiks mladoněmeckým novinářem, jemuž časová skiz"za jest vším; že byl to zápas tuhý a nikoliv vždy ví. tězný, dokazují neštastné »Fígurky«, chronologicky poslední z »Povídek malostranskýchc, což nebránilo, aby se Neruda v ní vrátil reakčně k slohu starého »T ýdne v tichém domě«. Umělecká metoda» Malo. stranských povídekc dokazuje však všude, že je předcházeli technicky tak zralí »Různí Iidé«, V »Ara •beskách« není Neruda většinou než fígurkářem; jeho postavičky originelně skrojené a jadrně ze života vy .•. loupnuté stojí osamoceně, bez souvislosti, bez celistvého ovzduší, bez dobové nutnosti právě jako u star .•. šího bodrého figurkáře Rubše nebo Tyla, proti nimž už Mácha v próze reagoval, jen humor N erudův jest jiskrnější, jeho temperament dravější, jeho výraz břitčí. V»Povídkách malostranských« nejsou to však již jen osamocenHígurky: Neruda křísí celou svébytnou čtvrt jako osobitý a uzavřený celek kulturní, jímž jednotlivé postavy jsou dány a podmíněny, rozestírá nad hla. vami všech náladu doby, ve skutečnosti dávno vy. vanulou, slučuje všecky osoby v hromadnou osobu a píše takřka psychologii této vyšší jednotky. Jako Ter. borch, jako Mieris, jako Chardin - až bude jednou napsána studie o nesčíslných zátiších, která Neruda, milovník a velebitel plodů pozemských, rozmarně na 71