smělosti, Jež nebyla však zároveň smělostí psychologIckou, proto říkají jIm jedni nejnaturalističtější práce Nerudova, ač v jejich genrovém humoru není ani stín skutečného naturalismu, druzí dokonce náběh k sociálnímu románu, třebaže Neruda měl v nich zájem čistě pitoreskní a naprosto ne sociální. Humor Nerudův v nich jest snad smavější a radostnější než kdekoliv jinde, ale také o mnoho mělčejší; umělce prozrazuje tu arciť skvělý a švižný dar pozorovatelský, nikoliv však promyšlená tvůrčí práce, měnící náčrty a zápisky v opravdové tvůrčí dílo. :.Arabeskyc a »Povídky malostranskéc jsou spřízněny co nejúže, ba nazval bych »Arabeskyc přímo prů. pravou »Povídek malostranskýchc. Když Neruda na rozhraní let 50. a 60. otiskoval po časopisech novely, jež později spojil v první svou knihu próz, řadil je cyklicky pod titul »Obrázky ze života pražského«; nemůže být pochyby, že konečným uskutečněním tohoto plánu jsou právě »Povídky malostranské«. Trojí úskalí hrozilo N erudovi, když s vyspělým uměním vrátil se k záměru mladých svých let: úskalí látky, úskalí stilu, úskalí umělecké metody. V 70. letech, kdy Neruda psal novelistickou kroniku Malé strany, nebyl mu malostranský domov již prostou skutečností, nýbrž toužebnou idealisující vzpomínkou, v jejíž mlžné záři vše z dětství, z domova, ze ztraceného světa zdálo se důležitým, slavným, památným. Avšak básník nesmí býti úplným a vyčerpávajícím, musí krátit, vybírat, vynechávat, neobejde se bez rozlišování a bez oddělování hlavních rysů od podružných detailů. Neruda 70