v ZE TAKÉ umělec přinesl si kořist zcest, vypráví malá, ne právem zapomenutá knížka» Různílidé«. Již starý Laurence Sterne, otec J can Paulův a Jěd Heinův, vyznal se rozkošně v chardinovském umění zhustiti cestovní dojem v genrovou postavičku, obestřenou sytým, teplým ovzduším, vdechnouti drobné figurce, pouze letmo pozorované, ducha země a doby, odhaliti v okamžikovém výjevu základní rysy jejího osudu: a to je v podstatě i umělecká metoda »Různých lidí«, těchto »cestovních episodc pouti dunajské ale •.vantské. Nebyl by to však Nerúda, básník ven·a ven osobní, kdyby nepodával více než dokonalé užití sebe lepší, ale přece jen cizí metody; »Různí lidé« obsahují mnohem více. Jiskří a světélkuje v nich neoby. čejně prudký a intensivní pocit života; vybíjí se jimi radostná a mužná láska ke skutečnosti, k pozemskému víru, k lidské komedii; konečný dojem těchto skizz a episod, v nichž jen povrchní doktrinářství může si hlavně pochvalovati rozšíření okruhu látkového a pestrost národopisnou, jest dojem věčné a marné hry, v níž kmitne se lidská postava na okamžik na cestě ze tmy do tmy,a přece každá chce uchvátit s sebou největší kus světla a štěstí a přece každá prožívá svou vteřinovou episodickou úlohu, jako by byla Alexandrem nebo Donem Juanem. Na cestě od • Arabesekc k» Povídkám malostranskýmc náleží »Různým lidem« přední místo;bývají.lina ně stavěni pravidelně »Trhanic, jest to jen jeden z četných omylů, nahromaděných kolem této milé genrové skizr:y. »Trhanic děkují za svou obecnou slávu látkové 69