nostem postava postaviček jimi podmíněných, zaosvobození od trudného a marného egoismu, za sloh zhuštěný a soustředěný, za úsečnost a plnost prosaického výrazu, za živost a vervnost jazyka. Na mnohém tomto rysu Nerudova osobního i literárního rozvoje stejnoměrně spolupracovala škola cestování i škola novinářství, jestliže však ona Nerudu od začátku zahrnuje dary, vymáhá tato od svého premianta tvrdě a neúprosně přehnaný sobotales. V cestopisných svých causeriích stojí Neruda novinář nejvýše, a tu zase »Obrazům z ciziny« patří první místo: »Pařížské obrázkyc mají arcit junáčtější bujarost, rozkošnější bezprostřednost, ano i soustředěnější jednotu, »Studie výstavní« skrývají větší bohatství dokumentární a otvírají rozlehlejší obzory kulturní, avšak v »Obrazech z cizinyc stoupají barevné vlny krajinných i společenských dojmů rozhodne nejvýše, kolébajíce na svých vodách nesčíslné národopisné typy, dějinné podobizny, politické fragmenty. Bylo by potřeba definitivně odečísti s Nerudových cestopisů vše, co přijal ze svých pramenů, pomůcek, knižních i ústních informací, abychom dovedli oceniti právě to, co jest kořistí jeho břitce pozorujícího oka, hrou jeho jiskřivého rozmaru, bleskem jeho evropské inteligence: snad by pak zatměl se nejeden kulturní a dějinný prospekt, jemuž jsme se podivovali, snad by ubylleckrerý, za •jímavým materiálem doložený a podepřený odhad sociální, snad by zmizel ten či onen zNerudových nahodilých a příležitostných úsudků o umení. Avšak to, v čem spočívá vlastní a nenapodobitelné kouzlo 67