náboženská kritika, časová polemika, dojmy měst i ze společnosti střídající se v oslňujícím víru, podobizny politiků i umělců, etnografické povahopisy, vtip ča. sový i dojmový, konečně i pikantní zahrávání vlastní osobností. v Ozývá .• li se r. 1859 z Neruclovy improvisace »Rek. něte mně, větrové vy, odkud veslujete?« ještě úplně starý romantik Eichendorff, cestuje r. 1863 již plno. krevný příslušník mladoněmeckého typu. Nikoliv ná •hodou vstupuje dvaatřicet let po Heinovi Neruda do »nového Jerusaléma« Mladoněmců, do Paříže; naši oba representační romantikové, Jan Kollár, romantik starožitnicko=filologický, a Mácha, romantik básnický, šli za vnitřním hlasem ovšem do ltalie. Neruda neodchází do Paříže jako básník; jest to liberální novinář od hlavy až k patě, jenž s notredamské věže volá nadšeně: ~Paříž, cíl mé touhy, kouzelný hrad mé fantasie, starobylá a věčně nová, prokletá a žehnaná, tisíckráte a tisíckráte jmenovaná Paříž«; liberální no. vinář stojí i o sedm let později u BoŽíh.,p hrobu v Jerusalémě a zamračen proti Vatikánu v Rímě, liberální novinář sdílí se v »Pařížských obrázcích«, v »Obra. zech z cizinyc a ve »Srudiích výstavních« o hlavní dojmy »způsobem svým, lehkým jen a zábavným perem feuilletonním«. Ještě před r. 1860, kdy Neruda trvale ystoupil do služeb liberálně demokratických deníků »Casu«, »Hlasuc a»Národních listů«,kdežpodle vlastních slov cítil se prostým vojákem na přední stráži, vyznával nadšeně chválu žurnalistikYI když pak roku 1867 psal 65