\0 NERUDOVĚ lyrice 60. a 70. let, pokud neumlkla naprosto, propuká vždy znovu žíznivá a dychtivá touha po širém světě: zprvu jest to jen romantický sen o modré dálce, do níž pospíchají osV'obozenévlny,a o níž divně šeptají vonné větryveslujíd z jara,. později však celá bytost, mrznoucí a dusící sevchmurné samote opúštené jizby, rozpíná peruti po daleké cizine: »Já sedím schoulen u lože se chvějícíma rtoma ven musím, ven - tam do světa, mneje tak zima doma!« A tužby se vyplňují:. roku 1863 jest Neruda v Paříži, r. 1868 na Jaderském m'oři,r.1869 v Uhrách, r. 1870 konečně v Oriente:.v Athénách, v Cařihradě, v Jeru.=' salémě;v Suezském průplavě, v Kahýřea na zpáteční cestě v Neapoli a v Rímě; návštěva světové výstavy vídeňské r.1873 a cesta do severního Německa r.1875 dovršují jeho cestovní zkušenosti. Po všech těch pou-=' tích vrací se do českého domova jiná bytost, než byla ta, která se kolem r.1860 vyslovila básněmi shrnutými I>0zději do »KÍ1ih veršů«. Romanťikové dali cestování nový hluboký smysl, pro.=' měnivše je v osobní umění, jímž možno přiblížiti se hádance života. Pro romantika rodu Tieckova, Wac" kenroderova nebo jmenovitě Eichendorfova znamená cestování nejrozkošnější formu touhy, jež jest vlastní náplní života. Kdesi v dálce, ať v křesťanské Italii ať na severu opředeném sagami, skrývá se nebezpečné tajemství, záhadná vášnivost, opojná hrůza bytí. Roman 62