obžalobný sarkasmus z básně »Skočme, hochu« I jadrná ironie erbenovsky řezaného výjevu »Jako do skokuc, sociálně přihrocená »T anečnice« patří sem stejně jako tančící derviši na předměstí Kassim Pašu, jako vampyrský rej mezi vykopanými kostmi v malostranském příběhu »U tří liliÍ«. I Nerudovi mužné doby jest vesměrný pohyb vždy znovu tancem a plesem; baladista vidí jaro 1848 v podobě bálové síně a v ta. nečních rytmech, plných plesu a výskotu, ruchu a šumu, hudby a skoku skládá »Balladu o polce«. V »Knihách veršů< -a jmenovitě v »Elegických hří. čkách« - vyliřikl Neruda několikráte strofami sou· středěnými a výrazem podivuhodně smělým a bezprostředním tuto překypující, opojnou plnost svého mládí. a několik těch improvisací září a oslňuje jako klikatý blesk jarní bouře. Kolik opravdového junáctví sevřeno jest jen v osmiverší: »V krátku přijdou horcí dnové, přijde život líný, budou milejší nad slunce tmavé jeho stíny. V chladné trávě, V palných snech svých zas se povyválím, mysle, jak as rok zas žití marně prozahálím!« 61