fyrickou dekorad, stává se Nerudovi lyrickým symbolem. Ovšem v ~Knihách veršů« jest toto umění ještě ve způsobě velmi nedokonalé; přece však cyklus ~ Z krajec platí mnoho touto novou lyrickou metodou. Nemohli •• li Nerudovi současníci po »Knihách veršů« změřiti daleký dosah těchto statečných pokusů o no· vou lyrickou. metodu, nedovedli arcit tím spíše po. chopiti jiné statečnosti, ukryté v stručných a často jen lehce improvisovaných slokách jejich popěvků a náladových.výtrysků. Jest to statečnost, s níž Neruda dobývá v poesii naší domovského práva šumivému' a pěnivému rozmaru ducha opravdu svobodného, opoj •.nému víření nezužitkovaných sil, bezstarostné hře živo. ta nespoutaného nižádnou konvencí, slovem, všem těm mocnostem, jež řídí a podmiňují pravou básnickou mla..dost. V básnictví, přes -hlasy všech doktrinářů a dog .•. tpatiků, nesejde jen na požehnání bohů, at jsou to Apollo či Dionysos: také démonům a alastorům ná. leží tu podíl. Mácha byl přinesl obět temným alasto .•. rům, zlým duchům noci, zmaru, nicoty, Neruda dal se inspirovati lehkomyslnými démony nezávazné ra. dosti, divoké vervy, mladistvého opojení životem ..první mezi našimi básníky. Proto u Nerudy, na nějž jeho současníci dlouho pamatovali jako na nejlepšího tanečníka svého pokolení, tolikráte víří verši i prózou taneční rej, opojení hudbou a křepčením, rytmický pohyb, který odnímá vědomí a vyšinuje člověka z mravního řádu: šílený čardáš za noci na Nezider..ském jezeře v romantickém ~Divokém zvuku«, drsný 60