lyrická, jíž v první Nerudově knize vůbec nebylo. V čase, ležícím mezi oběma skupinami, zrodil se ly .•rický básník, náš nejdůvěrnější a nejvíce opravdový poeta drobné diskretní písně, sladký jednotitellidské •ho srdce a přírodní scenerie. . Zatím co Hálek, zasažen a oslněn mocným vlivem lyriky Heinovy, bud přírodu naivně 'antropomorfiso •. val, buď v ní vyhledával melodramatické dekorace pro svůj román lásky do jednotvárnosti opakovaný, vypracovával se Neruda k naprosto rázovitému slohu lyrickému. Neruda, syn města, zachovává vždy jakousi zdrželivou a nedůvěřivou distanci k přírodě, jest mrzutým a -vzavřeným divákem i cizincem, tam kde venkované Celakovský a Hálek cítili se domaNerudajiž v »Elegíckých hříčkách« jako později v »Prostých motivech« dává se přírodou, jarem, ptačí písní teprve dobývat. Tato distance činí jej pozorovatelem o mnoho ostřejším, pronikavějším, svéráz •. nějším než jest kdokoliv z těch, kdož přírodu dostali do kolébky darem. Jeho krajinářské obrazy z přírody nejsou nikde pouhými dekoracemi, nýbrž samostat .•nými uměleckými díly, jimž nechybí ani světla ani vzduchu, mnohý z nich mohl by prostě platit za mistrovský kus básnické deskripce opřené o neobyčejně jemnou a cvičenou schopnost zrakovou. Ale- a tu jest vlastní Nerudova svéráznost - pozorující umělec jest vždy v rovnováze s meditačním lyrikem: každý krajinný pohled jest zároveň stavem básníkovy duše, každý přírodní výjev jest zkrácenou a zhuštěnou obdobou vniterní ho života poetova; co bylo druhům .59