umělce života, vrátil se zase do sychravého, mlhavého, podzimního domova svého srdce. Episodu z tohoto návratu s přeraženými křídly symbolisoval v posledním cyklu »Prostých motivů« elegickou písní opuštěného plavce; rozumím~li dobře básnickým podobenstvím a obrazovým znamením tohoto lyrického arcidíla, jest to jediný pozdrav Nerudových mužných let první milence, té, která kdysi chtěla vsednout do jeho člunu. Bílé ruce, vzpínající se jako pruhy vln po Nerudove loďce, patřily jeho ~věčné nevěstě« Anně Holinové. Mrtví přece cvála1i na rychlejších koních. Ještě krátce před hodinou smrti zatanula básníkovi vedle bytosti matčiny i bytost předčasně ztracené milenky: »Přežil jsem matku svou, žiju jen památce, přežil jsem lásku svou, měl ji tak nakrátce, H všecko jsem oplakal, zase se osvěžil Tebe bych, národe, Tebe bych nepřežil!« Ale v těchto slovech skryto jest zároveň konečné vykoupení z bolesti básníkovy. Mrtvá milenka, jež mu měla dáti radost a štěstí, dala mu žal a nejhlubší srnu. tek, jenž však byl očištěním a nejvznešenější inspirací. Nevstoupila, na rozdíl od vznešené obětovnice mesiášské, jako duchovní spolupracovnice do jeho ži. vota, ale jako tragkký motiv do jeho osudu. Snad by skutečná Terezie Macháčková, ona sladká a senti. mentální kráska hlubokých zraků, byla _spoutala naivním a prostým svým ženstvím rozvoj Nerudova vel. kého a hrdého ducha. Tato mrtvá a ztracená fikce její bytosti pomáhala odpoutávati jeho nejvzácnější a nejbytostnější síly lidské i básnické. lil 56