TA TRUCHLÁ, dlouhá noc stala se nanovo do. minantou vnitřního života osamělého básníka. Chvílemi se zdálo, jakoby vzpomínka na předčasně zemřelou milenku měla v sobě slastný odlesk a vlídnou útěchu oné krásné episody samy. Básník prodléval u ní se zálibou. V dušičkovém feuilletonu po 13letech oživoval si hlediště Prozatímního divadla jen proto, aby se mu zjevila dvojice Šebastiána a Violy. V nejkrásnější své knize, v »Prostých motivech« nadepisuje jednu erotickou pie9u alespoň jménem Terezy a Gesu, aniž již myslil na milostnou svou elegii s Terezií Macháčkovou, tak rozdílnou od tohoto rozmarného motivu. Ale zvolna vyprchá a zmizí všecek slastný přízvuk marného erotického snu ... vzpomínka na živou milenku vybledne, tvář její vyvane ze srdce ... a jen hořký vyčítavý cit smutné ztráty zůstává. Při druží se k ostatním bolestným dojmům života, zvýší básníkův stesk do osudu zpola jen J>~ožitého. Poslední akt tragikomedie lásky počíná. Milenka byla pouhým ná. strojem v ruce osudu, který jitře bolestnými a strastnýmiději nitro básníkovo, vybavoval jeho nejpravdivější a nejhlubší díla umělecká. Kdykoliv Neruda, osamělý a chorý chodec po tvrdých dlaždicích života, účtoval se svou minulostí, se. svým mládím, se svou samotou, nezapomněl vyčísti zlým božstvům, že mu vzala milenkú, že jej »zasnoubila s pouhou nadějÍ«. Již v druhém vydání »Knih ve1'Šůc zaznívají ty!O bolestné tóny, a to bez sordiny, bez itilísace. V básni