kou, to vše rozpoutávalo nejkrajnější erotické hyper. boly. Pak, když konečně dočkal se netrpělivý již Ne. ruda milenčina vyznání, vzdal se cele a plně lyrickým paroxysmům svého citu, přestal psáti verše, kde bylo přece nutno rytmem, obrazem, strofickou disposicí krotiti svoje erotické nadšení, a improvisoval jen dlouhé, patetické dopisy. V těchto nekonečných výlevech oddané něhy a spolu hořečné žízně po štěstí, odcizil se Neruda nejen erotice svého poměru k Anně Holi,. nové, ale přímo vlastní, dotud jednostranně vyhraněné individualitě. Ironický rozum, glosující naivnosti roz •. touženého srdce a břitký pozorovatelský realism, pro. následující nepřátelsky nadvládu sladkých romantických fikcí, jsou teď kdesi hluboko pohřbeny. A milenka se skutečně více a více stává fikcí, chřadne a stůně, opouští Prahu, uchyluje se na venkov, Nerudovi spo,. lečensky nedostupný, a nepíše ~ni sama listů. Básník, jenž ještě v prvních dobách lásky prožil celou hrůznou soustavu představa tušení o chorobě milenčině, ne •chtěl později ani zdaleka uvěřiti, že milenka zvolna odumírá. Zpráva o její smrti 12. září 1865 byla pro něho bleskovou ranou. Pět dopisů, čtyři básnické skladpy,z nichž dvěcykli~ ckého rázu, zůstaly nám z tohoto krátkého Nerudova sna erotického: zdá se na první pohled přímo frivol •. ním, podrobovati tyto intimní památky literárnímu roz .•. boru. Mají vzácné posvěcení osudové: slib štěstí roz •ptýlen jest nad nimi jako ranní oblaky prosycené purpurem červánků ... slib štěstí, jenž se neměl nikdy naplniti. V několika měsících, v nichž Neruda milo 49