stvích a sílila těmito vnitřními zápasy. Ješte dříve než poznala Jana Nerudu a přijala od něho tragický pramotiv svého dalšího života, prokomponovala svůj ná. zor o vnitřním světě jako symfonii mravních sil a vol. ních hrdinství. Klaněla se životu, ježto jest povinností, ~užila po lásce, která poskytuje ženě možnost mrav: ního poslání, snila o štěstí, jsouc odhodlána vyměniti je ve vznešené sebetrýzni za sebeobětování. Jan Neruda, který k ní přicházel se rty pokřivenými svévolnou ironií a s pověstí pokřivenou hýřilstvím mussetovským, okouzlil, ba uchvátil ji dvojnásob: křísil její dávné dívčí sny o byronském rozervanci a vábil zároveň hlubokou a složitou svou povahou její dotud nevyužitý smysl etický. Převyšujíc jej věkem i rozvahou, dovedla ukrýti vášnivou náklonnost svého citu k Nerudovi za moudrou a přísnou soustavu mrav; ní sympatie, ač chvílemi bylo jí hořko v úloze ~gu. vernanrky«, cítíc se býti povolánu za milenku z milo. sti boží. Proto pod výbušným temperamentem smysl. ného a pošklebného Nerudy pátrala po možnostech rytířského citu, proto hledala pod zpupně honosným mravním nihilismem prodluženého bohéma neuvědomělou touhu po čistotě, proto odstrkovala krásné své ruce, když je dobývačný Neruda chtěl políbit, ale nabízela je, kdykoliv mohla rozvrácenému příteli přispěti na cestě mravního vzestupu. Básník, jenž vůči prostoduché Anně Holinové rád ma. skoval svůj chlad rozumovou úvahou, nechtěl se na. opak u Karoliny Světlé, kterou miloval bez citových výhrad a bez ironické dialektiky, nikterak spokojiti