HRDÁ předmluva »Knih veršů« nese datum 1867, leželo by tedy mezi nimi a »Hřbitovním kvítím« celé desetiletí. Chronologie mění se podstatně, posuneme=li vznik :.Hřbitovního kvítí« blíže ke koncepčnímu bodu, k smrti přítele Antonína T ollmanna r. 1853 a rozpomeneme=li se, že většina básní z »Knih veršů« byla již před r. 1861 napsána a po časopisech otištěna. Pětiletí, které dělí obě básnické knihy mla •dého N erudy, jest z nejvýznamnějších dob jeho života. Nebyla to však ani smrt otcova, ani důvěrné sblížení se stárnoucí matkou; nebylo to zřeknutí se dráhy úřednické a profesorské ve prospěch liberálního no.vinářství, ani první nesmělá sláva přerušená literár ••. ním skandálem, co přepodstatnilo Nerudu. První akt polotragické komedie lásky Nerudovy zjemňuje jeho sensibilitu, vzněcuje hluboce jeho cit, učí jej vděkuplné hře rozmaru, vyvolává v jeho lyrice konečně i hudební melodii. V tomto prvním, celkem beznadějném a chmurném dějství prožívá drsný, nedůvěřivý mladý poeta Iyri= ckých disonancí v poměru k prosté a jemné dívce neustálý boj vášnivé touhy po úplném oddání se s chladným, analytickým rozumem, jehož leptající ironická lučavka rozkládá a ničí vlastní život citový. Naslouchá do svého nitra, a tu zaznívají vedle nejněžnějších akordů romanticko=sentimentální erotiky i výsměšné, příkré tóny rozčarované skepse. A přece vztahuje zas náručí po milence; než, ohlédne se za sebe a tu vidí, kterak s drsným pošklebkem sardonický Mefisto skanduje své zlomyslné rytmy o rozvaze, 40