k nejhlubším Nerudovým lyrickým číslům. Základní vztahy lidského života jsou tu úsečně sestylisovány a nejprostšími analogiemi vyloženy; křehký humor hraje v nich jako paprsek slunce v lučním květě, ale na dně zdobných těch kalíšků třese se slza. Snad »Modlitba« k sv. Antonínu za vrácení ztraceného mládí, v níž zhuštěno jest několik jarních i podzimních čísel z »Pro •stých motivů«, jest právě tak málo pravým epigra •mem Martialova či Lessingova posvěcení jako bá. snička :.Dvě drahá místac, poslední to epilog cyklu :tMatičce«: ale bud jak hud, v těchto několika verší •cích jest celý Neruda. Jistě dosáhl vrcholu jak jeho ideál slohu hutného, úsečného, plastického, tak i jeho význačná psychologická kombinace co nejhlubšího a nejtypičtějšího citu s jasným bleskem individuální myšlenky, dovedl. li do dvojverší »Smutná bilance« uza •vříti to, co musil dříve rozvésti slavným kosmickým hymnem zmaru a bolesti: »eo zbude ze života, drazí moji páni, když odpočtete od něho vše umírání?« 39