sarkasm, jeho satirické umění, jeho pamflety jsou ne •lítostné zbraně na její obranu, racionalism Voltairova století napouští mu svým jedem střely. II Nerudy, věčného humanisty, stojí lidé výše než myšlenka a ještě daleko výše stojí zpola křesťanská zpola moderně sociální představa čistého, harmonického lidství. Jeho humor, křtěný jeanpaulovskými slzami, není než schop. ností, k níž se vychoval složitou kulturou citovou, aby vyšší to lidství stále poznával odraženo v každ(by •tosti, někdy ovšem i v podobě znetvořené. Lehká Ne •rudova ironie, jeho smích dobrodušný, jeho osten spíše škádlivý než bodavý dotýkají se bez nenávisti malých zkreslenin podoby lidské a nechtějí raniti. Proto i v epigramech, které Neruda rád a se štěstím psával v posledních letech svého života, vane zvláštní vJahý, mírný vzduch, naprosto jiný než v nápisech Celakovského a v ~jehlách, špičkách, sochorech a ~ů= lech« Havlíčkových. Vytříbený a lahodný klasik Ce •lakovský, žijící uprostřed Rakouska Metternichova, obrátil ostří svého vybroušeného vtipu pouze k světu knih a literátů: jeho »nápisyc: otvírají okna do jasné studovny přísného strážce vkusu. Obávanému kriti •kov i a divokému polemikovi Havlíčkovi jsou již stejno •měrně »církev, král, vlast, Musy i svět., terčem vý •bojných útoků: břitký rozum a neúprosný vtip pro •vádějí tu mečový svůj tanec. Epigramy Nerudovy vznikly namnoze in margjne jeho feuilfetonů i jeho novinářských statí a chvílemi trpí všemi jeiich vadami; ty však, jež opouštějí denní službu causerie bavící čtenáře z povinnosti, zdají se přímo paralipomeny 38