PRVNí ze slibů »Hřbitovního kvítí« splňuje ještě uprostřed literárních bojů obou nepřátelských pokolení veršovaný pamflet »U nás«, avšak i tu zápolí básník nevítězně s formou a nadarmo se po. kouší o životné vtělení kvasícího svého vnitřního obsahu. Vtipné nápady satiricky přiostřené netuhnou v nezapomenutelné situace, polemické a kritické ná. jezdy na nepříjemné osoby nehoustnou v opravdové postavy karikaturní; fantasie je střízlivá, groteskního překreslování, bizarní nadsázky Neruda nezná. Jeho verš jest příliš šedý, příliš mdlý, příliš neohebný, aby zachytil figurinu, aby karakterisova{ dialogem, aby vytěžil plně časové narážky. Ač byl vychován ně. meckou literaturou třicátých a čtyřicátých let, v níž vzešla aristofanská setba literární satiry, vložená iro. nickými romantiky do půdy, přece nenaučil se ni. čemu od tak skvělých a tak sršivých ohňostrojů kri. tického vtipu a lidské zloby, jakými byla »Osudná vidlička«, »Átta Troll« nebo »Světnice politické šesti. nedělky«. Později, v bojích se štu/covskou tartuferií a s pflegerovskou staropanenskou stoudností napsal Neruda několik satir prózou, ale jak nezajímavé jsou všecky jeho pokusy tohoto genru, proti klasickým dílům české satiry literární i politické, proti »Křtu sv. Vladimíra«, proti »Jyrolským e1egiím«, proti »První generální schůzce Ceského Národního musea«, Ne. ruda vůbec nebyl satirikem, byl humoristou. Mezi Havlíčkovým sar~asmem a Nerudovým humorem jest rodový rozdíl. Utočný bojovník Havlíček miluje svou myšlenku nade vše a všemu na vzdory. Jeho 37