ných důlkli tomu, »co nic se nazývác,leč bez romantického mučednického gesta, bez dekorace náladových obrazů, bez hudebních valérů. Mácha, jenž Childe Harolda jmenoval svým bratrem, uměl vždy zachovati grandezzu romantického rytíře; v posledním zpěvu »Máje« jede básník na koni pod popravištěm Vilé" movým, jindy rozvívá vichr malebně přehozené cípy jeho krásného pláště; z jeho okna zaznívá toužebná píseň kytary. Neruda neskrývá svého proletářství, jde pěšky v šedivém ošumělém kabátku, první intonace jeho poesie jest úder okoralé hroudy na lacinou rakev chuáasovu, jejž »osud pozvav k neštastníkův kvasu, počal svlíkat do naha«. Přátelům i odpůrcům uniklo naprosto vše, co »Hřbitovní kvítí« mezi řádky slibo" valo pro budoucnost: sociální lyrika, moderní balada, meditace kosmická, reflekse vlastenecká, analysa mo .• derní lásky, satira literární. Dnes cítí pozorný čtenář daleký dosah těch štědrých nápovědí, dnes zjistí tu nedokonalé prvky, z nichž vzrostly pak »Písně kos .• mické« (»Co jest země? Mocná báně z kostí, vetchých z popelec) nebo i »Prosté motivy« (»Nebe širé ob .• léklo šat šedýc); dnes přihlásí se mu v cyklickém řa" dění a variování motivu již budoucí mistr lyrických celků; zdaž však by byl vše to našel již i tehdy nezaslepen časovými předsudky? Zda byl by si zamiloval lyriku bez melodie, básníka bez náladového kouzla, umělce neovládajícího svých prostředků? lil 36