terističtejšího přiznání než ono, jímž vyznívá prolog, vykládající věnování sbírky památce přítele předčasně zesnulého: »Líhávali na jednom jsme loži, a tys horlil pro mou netečnost, kdežto bažit po tvých ideálech vadila mně pouhá skutečnost. A ta skutečnost juž shromáždila tisícerých v krátkém žití bolů, srdce vadne, brzo, nejspíš brzo poležíme sobě opět spolu.c Nerudovi součashíci a přátelé nedovedli mu právě tuto »netečnostc, tento realism vystřízlivělý ze všech ilusí, tuto »zarputilost«, tuto »sílu příkré pýchyc, kterou Neruda staví na odiv i v nejintimnější lyrice, odpustiti. P~egera uráží jeho přiostřená ironie a chlad· ná reffekse. Smilovský prohlašuje docela bez ostychu: »Bystrost rozumu je vše, co je na Nerudovi. Bá •sníkem není, pracuje jen rozumem; zdali cit u něho možno nalézti a zdaž má lásku k věci samé a národu, o tom sluší pochybovat. ,Hřbitovním kvítím' se na umění prohřešil a nemiluje tedy umení.« Fri •čov i bylo »Hřbitovní kvítíc jen přírodopisnou kuriositou. Druhové N erudovi, kteří takto soudili, byli přece vesměs vyznavači Máchovi: ale ani oni nedovedli pochopiti, že od nihilismu Vilémova z »Májec vede cesta přímo sem. Také Neruda podíval se do prázd 35