manifestaci mládeže. Ačkoliv Erbenova podobizna byla provázena profesorsky důkladnou a zkostnatě" lou úvahou velmi rozvážného Václava Zeleného, ne· znamenala přece jen kompromis ve prospěch starého směru. Erben byl srdečně nakloněn novému hnutí, byt spíše lidskou sympatií něž uměleckým souhlasem; básníci z »Májec Hálek, Pfleger, Neruda podivovali se mu uvědoměle a opravdově i podléhali jeho vlivu. li Pflegra byla to jedna z nesčíslných složek, které určovaly tohoto ducha tak receptivního a tak nesa" mostatného; Hálek byl Erbenovcem jen dočasně v rrVa= distvých svých baladách, jež měly býti pouhou prů= pravou k rozkošným veršovaným obrázkům vesm.ckým; Neruda zůstal Erbenovi věren až do konce. Erben, jehož číselně i časově tak úzce ohraničená poesie byla spíše dílem promyšlené, skoro učenecké kombinace a vyzralého stylisačního umění než hluboké niterné inspirace básnické, nesmí býti pokládán za -tvůrce nového typu básnického, nýbrž za zjev odvo", zený. Přijal z rukou německých romantiků hotový a 4,zavře.llÝ útvar skotské lidové balady a přenesl jej do Cech. Těžkou a trpělivou prací sběratele a srovnava", cího národopisce poznal složité zákony biologie pro", stonárodního básnictví, věděl, jakým změnám podlé. hají bludné mezinárodní motivy přesazeny na půdu českou; pochopil, kterak v lidovém podání kříží se různé genry a styly, lyrika, dramatický dialog, baladi'" stická úsečnost, situační malba: na tom na všem spo'" čívá autentičnost podání a sugesce lidovosti v Erbe", nově »Kytici«. 31