burských let Goethových až k Heinovi vděčila ně •.mecká lyrika lidové písni za hudební intonaci, za umění zkratkové pregnance, za obrazy nelomených barev, za působivou prostotu - varovala se však přejímati její citovou náplň, její lyrická témata, její psychofo,~ gické ladění, vždyt píseň žádá právě toho od svého básníka. Unašich vlasteneckých romantiků bylo jinak: nepohrouzili se dosti hluboko do bohatství technických předností lidové písně, ale napodobili zato t komickou důsledností její lyrický děj. Neruda nesdílel se nikdy o tyto bludy a zaujal k lidové poesii svoje samostatné stanovisko. Srovná •. li se Ne", rudův vztah k českému prosto národnímu básnictví s poměrem, jejž k ní zaujímá n~jslavnější dílo starší oné metody imitačně poetické, Celakovského ~Ohlas pjsní českých4l:, vysvitne okamžitě podstatný rozdíl. Ce1akovský, opřen při tom i o svou teorii, přijímá hlavní inspiraci od lidové písně, kdežto motivů prosto •.národní baladistiky nevyčerpává a její básnické hod •. noty nedoceňuje. Nerudovým slohovým východiskem a uměleckým zdrojem jest pouze lidová epika, kdežto prostonárodní píseň, v ničem nehovícící jeho '{nitř. ním potřebám, zůstává mu celkem cizí., Nikoliv Cela •.kovský, nýbrž Erben ukazuje básníku »Knih veršů« cestu. První svazek svého »jarního almanahu« »Máje« roku 1858 mladé pokolení symbolicky zahájilo imaginární podobiznou svého Jana Křtitele •. Máchy, o rok později zařazen na totéž místo portret Erbenův, jenž trochu pedanticky a cize dívá se přes svá skla na literární 30