Z NÁSTRAH, které číhaly na mladého Nerudu u cest jeho literárních počátků, nebyl svůdný hlas školy mladoněmecké nástrahou nejméně nebez •pečnou. V době, kdy klasicism proměnil se v bezmoc •. ných rukách epigonů v studenou hru prázdné kombi~ nace, kdy romantika nebyla již než pestrým kostýmem rozptylyjícím měštákům z doby restaurace ospalou nu~ du, Mladé Německo mělo na své straně ducha, mládí, temperament. Sensitivnost nového rodu nalézala uspo= kojení v hudebních a barevných kouzlech dojatého im~ presionisty a příležitostného filosofa Jeana Paula, jenž byl slohovým učitelem Mladého Německa. Emand. pační snahy společenské a politické, prýštící z nacio", nalistického a liberálního pojetí světa, přijímaly ště •. dré podněty z typického žurnalisty mladoněmeckého, z Boerna. Mladé Německo adoptovalo neprávem přes veškerou svou hluchou necitelnost k lyrice i Hein~ rícha Heina, jehož písně, gracie nevýslovně křehké, vyjadřovaly mladá srdce stravovaná bolestným roz. porem citovosti přejemnělé a ironie rafinované. Se stejným úspěchem dovedli si dobýti oblib mladého pokolení teoretisující novináři a estetisující polemikové školy, Gutzkow, Laube, Jung. Jejich literární vzpoura, nedomyšlená a povrchní, chtěla nejen smésti roman~ tícké !Jůžky, ale i postaviti na oltář nového, moder •ního Clověka, zformovaného v dílně feuerbachovské a straussovské filosofie; jejich naivní kosmopolitism a humanism toužil rozšířiti látkově i psychologicky oblast poesie, zároveň však též sociální okruh občan •stva; jejich revolucionářský optimism přissátý k pří • 23