vichrem to mládí a nadějí. Svatodušní svátky zůstaly mu vždy jako Alfrédu Meissnerovi symbolem sbra= tření lidstva a osvobození země; jaro 1848 jevilo se mu ještě v mužných letech velkou epickou událostí novověké historie. Jaká zpěvná lehkost, jaký taneční rytmus, jaký opojný ples vlní se v manesovsky bla= žené a junácké »Romanci o jaře 1848«: »Jak lm svatbě hluknul se mužstva roj, druh druhovu ruku třímal; a jásavě ku předu šel ten voj, byt osud i v děla hřímal. Kde klobouk tam pero, kde bok tam zbraňkdo tyranem, prchni, chraň se, chraň, jef ztracen, kdo ve smích by statnost bral, z těch každý by stokrát život dal: »Za národ i lidstvo celé!« Nejkrajnější reakce, kterou zastihla junácká léta Ne= rudova, byla odpovědí na tyto nadšené tuchy jeho chlapectví. Neruda promyslil si kletbu reakce a poli .• tické persekuce až do posledních důsledků a ~uspořil si tu ani jediné trpké a zahanbující úvahy. V»Ceských veršíche: a v »Popěvcích k vlasti«, kde lyrika vlastenecká pracuje namnoze výrazovými prostředky Neruclovy lyriky erotické, účtuje Neruda velmi přísně s pova= hou národa, jenž nedovede reakci odolat a jenž se jí dává určovat ve svém rozvoji, ve svém duchovním růstu nebo zase skepticky ironisuje chyby své vlasti: poprvé ozývá se tu v české vlastenecké lyrice stateč. 20