ZE sprahlé půdy bezútěšných poměrů sociálních vyrůstá mladý N eruda do mrtvé doby, již procítil s intensivnější bolestí než kdokoliv jiný z celé té generace, prodšené vůbec duchem vzpouy. Osmná .• ctiletý Neruda našel r. 1852 pro beznadějnou tu dobu nejen význačnou karakteristiku, ale i nezapomenutel= ně případné epiteton, jež má přímo ražbu epigram .• matu: čas za živa pohřbených. Báseň, zahajující třetí díl »Knih veršůc, je z rodu současné západoevropské lyriky politické, kterou z rozpukané půdy reakce a restaurace vydupaly obrněné kročeje roku 1848: básník obrací se k zástupu jako tribun lidu; chce patosem odpoutat nikoliv estetickou zálibu, nýbrž statečný čin; odmítá s pohrdáním minulost, která není než pří •. těží; neodvažuje se vyvolávati přelud budoucnosti a soudí i přítomnost přísnými verši: »Mám pět o nynějšku bratrům písně, mám pět tklivou jara obnovu? Jakž to možno, když už za odměnu slyším v píseň řinkot okovů? Smíme dýchat, ne však o tom mluvit, smíme mluvit, ne však vlastní řečí, smíme žíti, však jen skromně, sl\rytě, bojovat též - ale v jaké seči!« Touha a protest kříží se v této herweghovské básni: touha po veřejném činu a protest proti spoutané době, která veřejného činu nedopouští. Jako u Herwergha má tento výkřik tendenci výslovně politickou; Ne~ 18