Na Nerudu umělce a pozorovatele i soudce veřej no •. sti lze se již mnohem menší měrou spolehnouti než na Nerudu člověka: ve věcích vkusu, slovesné kultury, estetického soudu zůstane společenské ústředí, zů# staílou tradice domova vždy směrodatnými. Tím vším trpí až do základů N erudova novelistická próza a hlavně jeho divadelní a literární kroniky, jimž nezcela přísluší jméno kritik, kdežto v básních stojí v první řadě na stráži vysoké a karakterní lidství Nerudovo a ved dle něho hned jako věrný zbrojnoš přísná Nerudova autokritika. Kus plebejského nevkusu a lidové trivia .• lity mčljí ty soudy estetické, společenské a kulturní; ty banality z ulice a z kuchyně, nasazující si škrabošku vtipu, ty masité a strakaté apoteosy života po •zemského. V oblasti estetického soudu zvýšila Ne •rudovu bezradnost ještě anarchie zaviněná žurnalisty a utilitáři, hlasateli hmotné modernosti a populárních tendencí; čistě plebejsky zavrhne Neruda všecko po •výšené umění založené na složitých konvencích; znu .• dí se absolutní snahou klasického díla o krásu for .• mální; odvrátí se nedočkavě od minulosti do aktuální přítomnosti. Touto daní vyplatil se svému plebejskému původu, svému proletářskému domovu N eruda spi .• sovatel v pracích určených hodině, potřebě, žurnálu; Neruda člověk vyšel čist a svoboden a vryl hrdinský refief svůj do kovu svých veršových děl a nejlepších ze svých knih prozaických. 1- 17