i svého sociálního světobolu a přestává se cítit pro •. letářem, aniž přece nepozbude mravního soucítění s vrstvou, jíž patřili jeho otec i matka, v níž prožil dět •. ství, která určovala první to jeho formy životní. Ale ten, kdo vidí celou drsnou, syrovou a krvavou pravdu proletářské bídy, z níž Neruda vystoupil, a vedle ní všecko to statečné, hrdé, zářivé rytířství Nerudova srdce, musí se hluboce pokloniti jeho bytosti,. nejeden z těch, kdo Nerudu miluje z plnosti své duše, bývá doslovně dojat velkým tím kontrastem. Neruda nemá ani jediného záporného a nízkého rysu svojí sociální třídy: nenaučil se nikdy závisti,. nedělal ze svého utrpe •. ní a ze svých křivd nikdy ani zbraně ani řemesla,. ne •. znal malicherné podezíravosti ke všemu velkému a mocnému,. nechtěl, zbohatnuv citově i smyslově, ni ..• kdy lakomě chrániti svých statků, nýbrž rozdával pl.: nýma rukama jako rozený boháč, jako šlechtic, jemuž vždy zůstane více než se může rozdati. Již v nejstarších partiích Nerudova díla shledají se takové tahy doslovně rytířské, jež na prahu sedmdesátých let na= byly nezapomenutelné reliefnosti. Tehdy do druhého vydání »Knih veršů« přidal Neruda dvě paralelní básně, .epickou »Legendu o chudobě« a lyrickou» Vším jsem byl rád!«. Před Osudem hrdě stojí Paria s povznesenou hlavou a děkuje Osudu, že mu dal v manžel ..• ství svou dceru Chudobu: »Sotva se mne dotkla prostým svojím květem, poznávám svět celý, nevšimnut jsa světem.« 15