PROLET ÁŘSKÉ vědomí Nerudovo, důrazný protest společenského utlačence proti křivdám ho= hatců, povýšenců a farizejů, trpká příchut bídy a ústrku při k<\Ždém soustu mocně hlásí se v Nerodově mladší tvorbě. Z této inspirace vznikla dobrá polo •vice »Hřbitovního kvítí« -- hned předzpěv praví vý •slovně »noha spěla má k tem chudým rovům, pout •cova jak k hrobu Spasitele« --, zde leží kořeny sociálně obranné nebo filantropicky zabarvené epiky z prvního dílu »Knih veršů«, jimiž Neruda dostává se nad Er •bena, jinak rozhodující vzor jeho baladistiky; bez těchto předpokladů sotva bychom pochopili Nerudu •• apolo= getu bídy, mravní depravace, prolelářského utrpení, jakým jest později v »Obrázcích v nočním svět1ec, v »Pražských policejních obrázcích«, v :f>Trhanech« a ve feuilfetonech »Z kraje bídy«. Osobní účast na utr= pení a křivdě posledních mezi posledními, intensivní procítění sociální poroby, reální smysl pro opravdovou velikost proletářovu nepotřebující nižádných romantických dekorací ani tajemných zápletek, schopnost na= jíti v zavrženém pátém stavu prvky nového hrdinství, nové tragiky, nové poetičnosti -- to vše staví Nerudu vysoko nad filantropický socialism v rukavičkách, kterým konec koncův zůstává i ušlechtilé stanovisko Nerudova proti chůdce Gustava PHegra Moravského. Na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let, kdy Ne •ruda vůbec překonává negaci, pesimism a mnoho ji,. ných démonů nitra, v onom památném období, v němž statečně se zaříká, že nebude potud básníkem, pokud v něm neuzraje, neosvobodí se celý muž, zbavuje se 14