srdce, s dětinskou důvěrou v život, odbzy matčinými. Proto nedoceněný cyklus »Otci« z »Knih veršů«, jenž znamená mnohem více než pouhou folii k cyklu» Ma .• tičcec, časově většinou pozdějšímu, kreslí zároveň dvě duševní podobizny: podobiznu otce ve chvíli, kdy pod dotekem smrti již tuhnou a špičatí její tahy a jí sou# rodou podobiznu syna, jenž uvědomuje si stále více rodinnou podobu. Našli ... !i jsme v cyklu »Matičce« nejeden zárodek další tvorby Nerudovy, jeví se nám naopak těchto deset básní nejčistším vtělením mladistvé lyriky jeho: většina čísel má inspiraci hřbitovní, trpKou příchut rozkladu a zmaru; do náhrobní dumy tlačí se místy národnostní (»Nad hlubokým, tmavým hrobem«), místy sociální <»Kéž dobudu si jména věčného«) meditace; na každý bezprostřední projev citu klade se sordina rozumové nedůvěry a hrdé zdrželi# vosti; je .•. li tu někde patos a vzlet, jest nesen snahou povýšiti společenské utrpení povrženého proletáře na nové, pravé, ryzí hrdinství moderní. Jsou tu dvě tři čísla nejosobnější zpovědi Nerudovy, kde v několika suše pravdivých slokách bez obrazové dekorace i bez nerudovských analogií z přírody zachyceny jsou. nej. bolestnější krise jeho mládí, ba vnitřní jeho bytosti vůbec; tak známá pi~.;a »Milovali jsme se, otče, jak jen milovat se může«, nebo méně známá, ač umělecky hutnější: »Mne to už zase, otče můj, ku hrobu tvému pudí, a u hrobu ta pýcha zlá se v nás zas obou budí. 10