sledními a nejvyššími kosmickými dumami - Neru", dova Voluspa - a to tak, že myšlenku a symbol nelze více odloučit. Nejinak jestv ~Balladě pašijové«, kterou vrcholí» Ballady a romance«; básník posunuv v této knize křesťanské mytologie oběť na kříži do samého středu dějin lidstva, vystupňovává golgatskou trage", dii mukami mateřského srdce. Konečně ve »2pěvech pátečních« zjeví se poslední přetvoření tohoto velikého Nerudova tématu, když v ~ Matce sedmibolestné« seskupí se kolem tohoto kry'" stalisačního bodu trojí hlavní motiv knihy: nábožen •.ské vzpomínky křesťanské tradice, vlastenecká elegie, osobní utrpení. Přemítněme však několik stran téže knihy a najdeme jakousi překvapující petitio principii. Bylo to pouhým klamem rozumové pýchy, zdálo •• 1i se, že citový vztah dá se přetvořiti v kosmickou myšlenku, přeložiti v intelektuální princip, odosobnit a tím překonat. V dlouhé a těžké chorobě N erudovy citovosti otevřely se na konci všecky staré rány, propukla znovu individuální bolest, a básníkovi jest, jakoby právě stál nad otevřeným hrobem matčiným. Báseň, která při'" náší toto tragické doznání, zaujímá v Nerudově poesimísto zvláště významné. V památné té improvisaci »Láska« slévá se ve vyšší jednotu dvojí styl, který dotud pohil básníkovu tvorbu, sloh důvěrný, písňo •vý, prostoduchý se slohem patetickým, řečnickým, ornamentálním. Na této stanici své básnické cesty, nedlouho před umlknutím, zaznívá bolný a krvavý výkřik: 8