stvou soustavu básnickou, později vyrůstají »Písně kosmické«. V druhém vydání »Knih veršů« po pěti letech připojuje změněný již básník dvojdílný dozpěv k cyklu »Matičce«: první báseň (»Ty's šla a v naší světničce teď žiju samu sobě«) psána jest ještě doma ve slohu starší řady písní, v bezprostřední citové blízkosti k zemřelé matce; druhá však báseň, načrtnutá daleko, v Orientě (»Což nemá blaha více ani hoře«) má již nový ryt" mus, neznámé potud patos, jinou hudbu slov, jaké naučil se básník v hovoru s mořskými větry a kolo tavými vlnami. Avšak i sama představa matky se obrně" ňuje, stávajíc se z reálního obrazu oblitého měkkým světlem citovým obecnější ideou; již v tomto teskném doslovu soustřeďuje pro N erudu postava matčina vů .•. bec vše, co básníka poutá k domovu, k zemi, k životu. Tento postup, v němž reální obraz vyblédá a myšlen. ka-symbol nabývá perutí, lze sledovati v celé další básnické tvorbě Nerudově. V »Písních kosmických« prochází idea ta dvojím stylem, jenž jest vlastní této knize básnicky roztržené a dvojklanné. Jednou (» Také to Slunce ohnivě pomalu pousíná«) zpívá Neruda o ní důvěrně, prostě, bez patosu, takřka s primitivností a úsečnou slovní hospodárností lidové písně; podruhé (»Přijdou dnov~, leta, věky, věkův věky«) ověšuje ji smutečními prapory patetického slohu, rovná kolem ní mnohonásobně složené draperie strofických útvarů, dekoruje ji, nikoliv bez námahy, těžkou výmluvností umělých paralelismů. A však za dvojím tím slohem bá. snickým, vedle sebe skoro do protikladu položeným, ukrývá se stejné pojetí: idea mateřské lásky splývá s po • 7