NERUDA člověk, Neruda básník vyrůstá ze zprahlé půdy, z mrtvé doby, ze zoufalé konste •lace literární. Do třiceti, do pětatřiceti let sotva věděl, zda ho to vše neudusí a nezlomí. Je~li Neruda až k samému pokraji mužného věku pochybovačem, misantropem a pesimistou,' jest to jen nutný akt se~ beobrany a sebezáchovy. Poddat se byt jen na oka~ mžik svému okolí, bylo by znamenalo ztratit pro vždy krvavě vydobyté místo v živote. N erudova posme" vačná skepse, Nerudova hrdá nedůvěra, Nerudův chladný zápor - tot trojí forma jeho mladistvé poctj~ vostL Pochopiti tuto hořkou pravdu, která tvoří první premisu porozumění Nerudovi, jest arciť méně po •hodlné než selankovitě přebásnit N erudovo mládí. Vlastní, počtem dost hojné, Nerudovy dokumenty o jeho dětství, nutno bráti do ruky s krajní opatrností; nejsout věrohodné. Vznikly většinou v pozdějších do. bách básníkových, kdy časová i citová dálka ulámala trny, otřela hroty, ba kdy osamělé a opuštěné srdce proměnilo si malostranská chlapecká teta v kontrastu k prázdné, studené přítomnosti ve ztracený, žádoucí zlatý věk. :.Povídky matostranské< s dokonalým svým obrazem harmonického, uzavřeného světa, rozkošný veršovaný feuilleton »Letní vzpomínky«, kde arkadi~ cké mládí hraje na rozmarnou šalmaj své nejbujařejší písničky, několik pozdních, retrospektivních causerií pod čaróu - to vše jest od polovice fikce idealisující touhy, fikce útěšného idylického sna. Srovnejte však s tím, nedím ani lyrická vyznání ze :.Hřbitovního kvítí< nebo z »Knih veršů«, kde pod každým slovem třesou se 5