JANEM NERUDOU počíná se moderní česká li. teratura. Snad všickni ti, kdokoliv jej předcházeli, i většina těch, kdož byli jeho současníky a druhy, zjevují se nám jako podíl pouhé minulosti, jako část literárního včerejška, jako zmlklí již herci prožitého, domyšleného a zpola zapomenutého dramatu ... zje •. vují se chvílemi a mizejí zase mezi stíny. Dojista v tomto průvode nechybí drahých a blízkých nám fysiognomií, bez nichž nedovedli a nechtěli by .• chom si představiti rušné, chvílemi patetické, chví. lemi sentimentální divadlo našeho literárního obrození. Poslední a nejpravdivější z českých romantiků, Karel Hynek Mácha, jde tu v proslaveném svém bělavém plášti karbonářském a upíraje veliké své oči plné zá= dum čivého citu a těžké meditace kamsi k divoké scenerii v pozadí, recituje si tiše pro sebe jednu z kouzelných svých hamletovských samomluv. František Ladislav Čelakovský, úsměvný lahodný pán goethovských tradicí, jemuž bylo přisouzeno sehráti opožděně nělro ..• lik graciosních .výjevů ze slunné a jiskřivé hry života pod volným zarůžovělým nebem mezi nízkými hájky na kvetoucích pahorcích, kyne nám vlídným a prcha ..• vým pozdravem. Na okamžik za kmitne se i hlava Erbenova, jíž byla údělem nejkratší, leč nejjímavější episoda v starším českém básnictví - a pak hned rýsují se nezapomenutelné fysiognomie věrných dvou přátel, Boženy Němcové a Karla Havlíčka. Krásná bruneta, jejíž plet sládne broskvemi a jejíž havraní vlas vyzařuje silný lesk, obdarovává nás teskným úsměvem, vkterém lze čísti, jak platila celým životem za to, že jí 1