Nezůstalo při tomto stupni subjektivity, spiatém těsně s celým slohem a založením výpravné prósy Čechovy. Spisovateli, příliš zaujatému vlastním životem, nestačilo, že vypráví o osobách, k nimž jej pojí citový vztah, a v jejichž povahách i jednání se 'obráží jeho osobní poměr k společnosti; i jal se vyprávěti hlavně sám o sobě, zatěžovati figury svých prací svými úvahami, citovými i náladovými odbočkami, satirickými šlehy, takže nutná iluse předmětnosti vzala nadobro za své v neklidné směsi feuilletonismu a lyriky. Tento nedostatek projevoval se souběžně s osudnou vadou komposiční, kterou trpěly i básnické skladby Čechovy: široká a umná exposice zavazovala k rozsáhlému a členitému dílu, pro něž se nedostávalo jak trvalé inspirace, tak pracovní trpělivosti, neochabující sice při strojení a pilování detailů, avšak vypovídající služby, jakmile šlo o důmyslné dílo konstruktérské. To, oč se ztroskotalo provedení »Slavie« neb »Dagmary«, projevilo se dvojnásobně při »Ikarovi«, a básník si toho v přísném sebepoznání netajil. Proto ještě před svým rokem čtYřicátým navždy se zřekl plánu vytvořiti románovou skladbu ve vlastním významu slova, a »Ikaros« zůstal jeho románem nejen nejdelším, ale i posledním. Přesně řečeno: spíte románovým torsem než románem. V druhém období tvoření Svatopluka Čecha vůbec ustupuje spisovatel povídek, arabesek a humoresek do pozadí, a i Čech feui1letonista ozývá se spíše jen příležitostně. Kdykoliv vedle svých veršovaných skladeb pohádkových a vzpomínkových, vedle časové i intimní lyriky rozjímavé, vedle polo dramatické epiky dějepravné se Svatopluk Čech později pokouší o prósu značnějšího rozměru, velí vždycky formy, připouštějící jednak vydatnou účast krajního subjektivismu, jednak co nejvolnější hru obraznosti, neomezované kázní skladebnou - cykly' vzpomínkové a pohádkové fantasie se satirickým zbarvením jsou nejpříznačnější pro Čechovu prósu pozdější, která, vzpírajíc se vývojové logice, opouští všecky vymoženosti realismu byt genrového' a vrací se k metodám výpravné romantiky. Skepse, rodná sestra autokritiky, přisedala ke stárnoucímu básníku vždy častěji, a kdykoliv tvůrčí inspirace chabla, komposiční schopnosti vypovídaly službu, sloh pozbýval lehkosti a záře, tázal se Svatopluk Čech vždy znovu: »Zda jsem ještě poeta?« Skoro nikdy neodvážil se ve své posvátné úctě k umění odpověděti kladně na tuto rozryvnou otázku. Ale tyto sebemučivé chvíle nebyly bez útěchy. Svatopluk Čech, 238