v nichž dobytí vzduchu technickou myšlenkou se opěvovalo jako vítězství ducha nad živly, jako výboj mravního hrdinství, jako zahájení nové doby ve vývoji člověčenstva, ale v jeho oslavě vzduchoplaveckých plánů Pavlových ozývá se totéž radostné nadšení, kterým jsou neseny jak vzletné ódy Victora Huga a Sullyho Prudhomma, tak i vědecké a románové utopie J ulesa Vernea. Zprvu se ikarský let Pavlův jevil básníkovi patrně jako pouhá symbolika odvážného tíhnutí nadzemského, onoho vzdušného idealismu, jenž pohrdaje překážkami a nemožností, spěje do výše na vzdory hmotě, stejně jako tam mířilo spiritualistické úsilí stavitelů gotických. Ale postupně od tohoto poněkud matného a povšechného pojetí postoupil Svatopluk Čech k reálnějšímu pochopení vzduchoplavby a ocenil ji jako význačný pokorok na dráze lidstva. Již v prvním výjevu, kde se v románě Pavel Vysocký zjevuje nadšencem pro letectví, odmítnuty jsou jako šosácké předsudky ony běžné námitky proti vzduchoplavbě, které se ozývají i v literatuře hned při pokusech Mantgolfierových a Charlesových, a oba mladí básníci, Vysocký i Hvězdný, s pohrdavým úsměvem vyvracejí přízemní stanovisko dobráckého, ale obmezeného kněze Tykala a rozvíjejí sociální možnosti smělého vynálezu. Pro Pavla Vysockého nabývá jeho oblíbená vidina všech kouzel utopie: básnický blouznivec v něm staví ji do služeb robinsonsky exotického snu o prchnutí na rajský ostrov y moři, sociální chiliasta, jako již v době romantické, Jean Paul, očekává od ní sbratření celého lidstva, zánik společenských rozporů, odstranění hmotné i duševní bídy, ano ~rušení přehrad mezi národy. Takto vynálezecké úsilí Pavlovo obsáhlo na konec všecek jeho idealism, nasycený nejlepšími silami jeho čistého jinošství, hlubokého citově, zdatného intelektuálně, ale bohužel nedoprovázeného žádoucí měrou pevné vůle a střízlivé soudnosti. Básník se totiž vůbec nepokusil o to, aby nakreslil Pavla jako technický typ vynálezce, soustředěného k předsevzatému problému, uvažujícího o něm přesně, počítajícího určitě a chladně - takový typ, jehož se v současné literatuře dotkl F. V. Jeřábek životnou a tragickou postavou Václava Budila v »Služebníku svého pána« a který v našem písemnictví o čtvrtstoletí později zdomácněl, byl mimo Čechovy psychologické zkušenosti a básnické možnosti. Proto nepůsobí ani pád Pavla Vysockého s vrcholu věže svatovítské na vlastním letadle, přinášející ubohému Ikarovi roztříštění údů i lebky, jako tragédie vyná232