obraz ten z hrudi a tvoří z něho podobu skutečnou, ve které pak soustředěno jest všechno, co jeví se jim ve světě žádoucím.« Pavlu Vysockému není třeba, aby Gabrielu skutečně poznal, jemu stačí, ztotožňuje-li její zevní půvab ochotně se svým -přeludem 3! přikládá-li v zápětí Gabriele též duševní vlastnosti vytoužené, nadzemské bytosti ženské. Jako typičtí milenci čechovští vůbec nesnaží se Pavel hrubě nahlédnouti z blízka' do duše zbožňované ženy, jako by se bál o svou ilusi, snadno porušitelnou drsným dechem skutečnosti: raději o ní blouzní, než s ní důvěrně mluví, spíše obchází pod jejím osvětleným oknem, než by se s ní bavil ve společnosti, a je-li s Gabrielou pohromadě, oc,itá se v rozpacích, ztrácí nit hovoru, stává se neobratným, touží se dorozuměti pohledem, vzhledem, plachým stiskem 'ruky, letmě cudným pocelem ruky, jen ne určitým slovem, které plaší motýlka snění z říše ilusí. Ochromen milostným zmatkem, jenž duševni hybnost spíše zastavuje než by ji násobil, propadaje, kromě náhlého blouznění ve verších, úplné nečinnosti a vzdaluje s tak uskutečnění existenčních plánů, Pavel Vysocký se spokojuje láskou očí, snů Cli touhy: »projevil jí svými pohledy všechno neb alespoň více než by si byla troufala vyřknouti ústa, i domníval se, že vyčetl navzájem z pohledů a z úsměvů Jejích odpověď, která jej opojovala blahem«. Tento způsob platonického milování nedovede upoutati žen, které Jsou mnohem realističtější a pozemštější, neztráceHce nikdy vztahu ke skutečnosti, nejméně pak sličnou a mělkou světačku společenské ctižádosti, jakou jest Gabriela Sezimová, již ostatně odstrašuje také Pavlova nejistá existence - dcera země nedovede si porozuměti se synem vzduchu. Proto se posléze nadobro odvrací od Pavla Vysockého k elegantnímu a úspěšnému advokátu dru Blandovi, který názory i vystupováním jest pravým opakem blouznivého Ikara a zosobfiuje Siamu podstatu samolibého, šťastného, ale prázdného měšťáctví. Pavel, jenž již dáy;no byl sžírán žárlivostí, nechce naivně věřiti zprvu v úplnou rozluku, ani ve zradu milované dívky, ale pak duševně i tělesně hyne v zoufalství z této ztráty. Kromě tesklivě přecitlivělé erotiky propůjčil básník Pavlu Vysockému ještě jiné rysy ze své povahy a svého osudu. Jen časné mládí Pavla Vysockého, synka to potulného loutkáře a vy chovance strýčka faráře, odlišil v jeho proletářské žalostnosti úplně od svého života a vyzdobil je některými motivy, načerpanými ještě v Litni; sám nebyl 230